Direktlänk till inlägg 23 februari 2013

Ventilation

Av Elvy-Filippa - 23 februari 2013 18:37

Jag tror att man som sjukskriven blir lite lat. Det blir en vanesak att gå hemma och inte behöva ta tag i  något och när dagen kommer då man borde göra det så tänker man att " äsch jag är sjukskriven av en anledning ingen kan kräva något av mig.". Det går inte att tänka så. Är man då som mig (psykisktsjuk) blir det dessutom mycket lättare att skylla på sin sjukdom. Nej men jag behöver inte börja med detta än. Jag säger inte att man kan ha dåliga dagar,veckor eller månader (beroende på hur sjuk man faktiskt är) men det blir inte bättre av att inte ta tag i saker. Jag har varit sjukskriven sedan maj nu och jag är så fruktansvärt rastlös. Jag vet inte vart jag ska tavägen. Jag VILL göra något. Medans andra har blivit vana att gå hemma och vill inte göra något annat för dom är så vana det. Jag har förståelse till att dom har blivit så bekväma men är det verkligen det dom villl göra resten av livet? Leva på existens minimum och aldrig ha råd att göra något. Aldrig ha viljan till att bli bättre?


Jag gick hemma i tron om att jag inte fick göra något när jag gick på aktivitetsersättning och var sjukskriven men det ändrades när jag var hos försäkringskassan i torsdags. Man får praktisera, plugga, gratis gym/badkort. En helt ny värld öppnade sig. Dessutom är det inga krav på att man måste klara det. Man kan prova på det och är det inget för en så behöver man inte göra det. Det är inga tvång. Min stress över att jag inte gör något släppte helt.


Nu har jag ventilerat lite.

 
 
Ingen bild

Nennau

25 februari 2013 17:38

Härligt gumman att du änteligen kommit ut ur mörkret, börjat se verkligheten som den är. Jag önskar dig all lycka i världen som finns. Du har funnit meningen med livet. Låt inte de människor som inte tillför ditt liv något hindra dig från att Utvecklas Och Finna Mening I Livet, Du Är Guld Värd.....

Elvy-Filippa

25 februari 2013 20:39

Tack Nenna. Det är alltid svårt att veta vilka man ska hindra dock, oftast ser man det inte förens det är för sent! Älskar dig

 
Elisabeth

Elisabeth

26 februari 2013 19:00

Hej! Jag har själv varit sjukskriven i ett och ett halvt år och är fortfarande sjukskriven. Men det gäller att man håller igång om dagarna! Jag är sjukskriven pga depression och magsjukdom. och för att jag ska bli bättre så måste man göra saker som får en att må bättre! Det är viktigt att man går upp på morgon och gör vanliga rutiner så som frukost, hygien, lunch, gå ut i dagsljuset etc.
Många enkla småsaker gör att man sakta men säkert kommer tillbaka till arbetslivet =)

http://www.lajsa.com/vinn-ett-halsband

Elvy-Filippa

25 mars 2013 22:04

Tack för ditt underbara svar! Jag kan inte ens beskriva hur mycket skit jag har fått ta över detta inlägget. Det du skriver är det jag kämpar för och även om vägen må vara lång så vet jag att jag är påväg åt rätt håll! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Elvy-Filippa - 9 januari 2015 00:27

Så vill jag bli författare...Eller djurskyddsinspektör, eller florist, eller något helt annat. Jag känner mig förvirrad. Dom flesta i min ålder vet vad dom vill göra eller så gör dom det redan. Det känns som att jag står och trampar på samma ställe o...

Av Elvy-Filippa - 9 september 2014 12:33

När det står så på skärmen så vet man att det snart är dags att dö lite inombords. Sitter just nu och kollar på när Christopher Odd spelar Outlast. Det är säkert trejde eller fjärde gången jag ser den men blir fortfarande lika skrämd av det spelet. ...

Av Elvy-Filippa - 17 augusti 2014 00:03

Jag vill ha min energi tillbaka! jag vill göra grejer. Ibland går det bra att bara sätta igång även om kroppen och hjärnan säger nej men jag har gjort det lite för många gånger nu den senaste tiden vilket leder till att jag blir så jäkla trött heeeel...

Av Elvy-Filippa - 6 augusti 2014 00:20

Min älskade laptop Marilyn fick gå i graven idag efter 6 år vid min sida. Tydligen var det något fel på grafiken i den och man kunde inte "bara" byta grafikkort i den eftersom det inte funkade så på den modellen. ;(   Men vad gör man då? Jo man å...

Av Elvy-Filippa - 12 november 2013 16:16

Så våran mini-dator crashade för ett tagsedan. Det sög för jag hade min bok på den datorn. iallafall så försökte vi koppla in den hårddisken i min stationära för att se om det gick att rädda någon fil. Men det gick självklart inte. MEn i förrgår fick...

Ovido - Quiz & Flashcards